Al vanaf jonge leeftijd is het van belang dat kinderen veel bewegen en buiten spelen. Kleine kinderen leren het meest door herhaling , imitatie en beweging.
Ik vind het belangrijk dat er zoveel mogelijk vrij gespeeld wordt. Vrij spel wordt gestimuleerd door het aanbieden van speelgoed met een zogenaamd “open einde”, met speelgoed van natuurlijke materialen in zachte, heldere, kleuren en met organische vormen. Denk aan blokken, poppen en doeken. Dit soort spel is belangrijk voor een gezonde creative en emotionele groei, en de beste basis voor de intellectuele ontwikkeling.
Buiten spelen hoort er bij. Weer of geen weer, wij gaan altijd naar buiten. Speciaal voor de kinderen is er een stuk van de tuin ingericht met een modderkeuken. Daar staan allerlei attributen die ook in een echte keuken aanwezig zijn. Geen fancy zandbakspul, maar potten, pannen, litermaten, pollepels, soeplepel, garde en pureestamper. Er groeien bloemen en kruidenplantjes, waar je van mag plukken en zelfs proeven. Er is een aanrecht met een kraan, waar water uit komt. Zo kun je altijd een pan heksensoep maken, of een moddertaart, of gewoon..lekker blubberen. Dit stimuleert de sensomotorische ontwikkeling, ruiken, proeven, voelen. En vergeet vooral de rekenprikkel niet. Want als de pan vol zit, en je doet er nog wat bij, loopt het over…
Kinderen gedijen het beste in een omgeving met structuur, waar ze zich geborgen en veilig kunnen voelen. Daarom heeft “de Mollemuis” een vaste dagindeling:
Tot 9.00 uur worden de kindjes gebracht. Als iedereen er is zingen we ons goedemorgen lied en gaan we fruit eten. Dan maken we onze huiskabouter, Woutertje, wakker. Die zorgt voor een koekje bij de thee. We zingen nog wat liedjes en doen een gebarenspelletje.
Rond 9.30 is er een verschoonrondje. Als iedereen een schone broek heeft en naar het toilet is geweest, is er een knutselactiviteit. Hiervoor heb ik een apart plekje op de site, want ik vind dit een heel belangrijk aspect..enne..het is mijn lievelingsvak.
Rond 10.30 gaan we naar buiten. Is het vies weer, dan houden we een plassensafari. We gaan op zoek naar grote plassen, waar we lekker in kunnen springen, steentjes gooien, enzovoort. Vinden we geweldig ! Zijn er geen plassen, dan gaan we naar een veldje om spelletjes te doen. Of we struinen wat door de polder. Vaak hebben we onze brandweerrode Mollemuiskar mee. Kan de baby ook genieten, want de maxicosy past er gemakkelijk bij.
Rond 11.45 is het lunchtijd. Eerst een verschoon/wc rondje. We eten boterhammetjes met roomboter. Als beleg is er kaas, smeerkaas, tomaat, komkommer, iets van vleeswaren, pindakaas en appelstroop.We drinken thee, of verdund sap. We halen ook wel eens een visje op de markt, of we maken zelf soep, mét ballen.
Tussen 13.00 en 14.30 is er rust. De kleintjes liggen in bed, de oudere kinderen rusten met een boekje of een filmpje.
Om 14.30 is er thee met een koekje, en een verschoon/wc rondje. Daarna een gezamelijke tafelactiviteit, bv een boekje lezen, of vrij spel.
Om 16.30 krijgen de kindjes die hier dineren hun hapje voor geschoteld. De broeken worden gecontroleerd en indien nodig ververst. Nog wat rustig spel, de kindjes worden op gehaald.
“de Mollemuis” werkt regelmatig met “heen en weer” schriftjes. Hierin wordt van de opvangdag een kort verslagje gemaakt. Wat hebben we gedaan, hoe gaat het met het kindje, enz. Zo houden we de lijntjes kort en elkaar op de hoogte en kunnen we de opvoeding af stemmen.
Bij “de Mollemuis” houden we van dieren. We hebben de poezen Pluis, Zwabber en Harrie. Ik probeer de kindjes zoveel mogelijk échte dingen te leren. We hebben het over insecten, bloemen, planten en vogels en noemen ze ook bij de soortnaam ( voor zo ver we die weten). Er zijn vergrootglazen zodat we dat kleine torretje eens echt ónder de loep kunnen nemen. En als het weg kruipt stoppen we het in een potje. Als iedereen gekeken heeft, en de pootjes geteld, mag het er weer uit.
We besteden aandacht aan de seizoenen en de belangrijkste jaarfeesten, zoals Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. We doen aan moederdag en vaderdag. Als er een ouder of opa/oma jarig is, kan er ..indien gewenst..een knutsel gemaakt worden. Dit moet je wel zelf aangeven, want dat kan ik natuurlijk niet allemaal onthouden.
Ik streef er naar dat kinderen tegen de tijd dat ze naar school gaan een bepaalde mate van zelfstandigheid bereikt hebben. Denk hierbij aan zelf schoenen en jas aan en uit doen, zelf naar het toilet gaan en billen vegen, opruimen, je eigen boterham smeren, tafel dekken en af ruimen, enz.