Vanaf dat je kind kan zitten, komt het aan tafel er bij. Er wordt iedere dag geknutseld.
Wat ik heel belangrijk vind: Een knutsel hoeft niet altijd een eindresultaat te hebben. We werken in eerste instantie procesgericht, omdat proces vaak de meeste voldoening geeft, zeker bij jonge kindjes. Wat is er nou leuker dan met je handen in de verf of in de lijm ? De wat oudere kindjes gaan voor een resultaat, en zijn vaak erg trots op het eindproduct.
De eerste ervaring is vaak schilderen. Voor de kleintjes is dat met eetbare verf. Die maak ik zelf, van instant aardappelpuree met voedselkleurstof op natuurlijke basis, bv. bietenpuree of spinazie. Niet echt lekker, dus na één hapje is het meestal wel afgelopen en gaan de kindjes er met hun handen in. Lekker smeren en kliederen, heerlijk.
De grotere kinderen schilderen met waterverf, en soms met acryl. Meestal bied ik de kinderen twee kleuren verf aan. Dit doe ik bewust, om de kleuren helder te houden. Bovendien leren ze dan spelenderwijs dat rood en geel oranje geeft, blauw en geel wordt groen, en rood en blauw wordt paars. We kleuren met kleurpotloden , wasblokjes, oliepastel, pastelkrijt en ook wel met houtskool. Soms worden de technieken gecombineerd.Kleurplaten worden bij “de Mollemuis” niet gebruikt. Dit omdat ik vind dat het kind dan teveel “gekaderd” wordt en te weinig ruimte krijgt voor zijn eigen creativiteit.
Er wordt geschilderd met kwasten, rollers, afwasborstels, spaghetti, bloemen, pipetten, noem maar op, we proberen van alles uit !
Vaak vinden kinderen rond hun tweede jaar kleien heel erg leuk. Het voelt lekker aan je handen, het vormt zich naar jouw wil. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende structuren aan te bieden, zoals zoutdeeg, bijenwas, rivierklei, oobleck en vaak maak ik zelf klei van bv. haarconditioner en maizena..leve Pinterest ! We kleien ook met brooddeeg, en daar bakken we dan broodjes van, lekker. Of met zanddeeg..koekjes!
Zo rond het tweede jaar wordt de schaar geïntroduceert. In het begin is het meer scheuren dan knippen, maar ook hier baart oefening kunst . De knipsels worden met behulp van de plakstift op geplakt.
We spelen regelmatig met plakband, het liefst met schilderstape, want dat kan je scheuren. En je knipsels weer ergens op plakken. Of je pakt een cadeautje in. En dan raden wat er in het pakje zit.
Stickers plakken is ook een belangrijk onderdeel. Kinderen kunnen heel geconcentreerd bezig zijn met het af pulken van de plakkertjes. Groot is de voldoening als het is gelukt!
Klik maar eens op de Pinterest button, daar zijn de nodige afbeeldingen te vinden.